9 May 2011

Penggiat Seni Makyung!

Apa Makyung tu? Ia mengetengahkan hampir keseluruhan aspek Makyung, sekaligus membuktikannya sebagai sebuah seni persembahan autentik yang lengkap dengan segala unsur seni. Antaranya teater, tari, lagu, mime, muzik, lelucon, ritual, malah unsur mistik yang terkenal sebagai amalan penting dalam seni persembahan tradisional satu ketika dahulu.

Bahagian Keempat dalam buku Makyung menerangkan tentang “Tokoh Makyung” (itupun kalau anda membaca buku ni), merangkumi lima bab terakhir yang memperkenalkan kepada khalayak pembaca tokoh-tokoh Makyung yang terdiri daripada Seniman Negara, Khatijah Awang; Guru Makyung, Fatimah Abdullah; Adiguru Rebab, Che Mat Jusoh; dan Bintang Harapan, Rosnan Abdul Rahman.

Sebelum Rosnan memulakan persembahan

Rosnan - sewaktu melakukan persembahan
Rosnan Abdul Rahman? Siapa tu?? Haa, dia adalah seorang pelakon yang melakonkan empat watak sewaktu Rebab Berbisik yang berlangsung di Istana Budaya pada 10 April 2011 (time ni company ak je yang pegi tengok) :p Dia sangat hebat! Fuhh! Dia ada juga datang di PBAKL 2011 dkt booth temoat ak bekerja dan masa tulah ak berpeluang tgk persembahan dia dan SNAP gambar bersama dia! Hee!

No comments:

Post a Comment